Saab Trtnelem
Anita/forrs: Ler magazin, 2004. okt. 7-20./ 2005.03.12. 14:00
Kszlve a hborra, Svdorszgban 1937. mjus 20-n ltrehoztk az SMB elnevezs replgpgyrat. A titokzatos elnevezs azonban nem bizonyult j dntsnek, gy gyorsan tkereszteltk a gyrat Svenska Aeroplan Aktienbolag-nak, azaz Svd Replgp Rszvnytrsasgnak, melybl megszletett a Saab mrkanv. Termszetesen ekkor mg sz sem volt autkrl.
A torllhattani szkhely gyr els komoly replgptpusa a SAAB J21 volt. Ennl a tpusnl a propellert htulra helyeztk, ami j kiltst eredmnyezett, viszont nagy merszsg volt kiugrani belle. A biztonsgra mr akkor is nagy gondot fordt Saab gy-elsknt!-beptette a replgpbe a katapultlst. A hbor befejezst kveten gy dntttek, hogy felhagynak a replgpgyrtssal, s elkezdtek gondolkozni, hogy mit gyrtsanak ezutn.
Tbb tlet (csnak, frdkd) is felmerlt, m vgl autgyrtsba fogtak. A kszld prototpus a 92 elnevezst kapta, azon egyszer oknl fogva, hogy az ennl kisebb szmok alatt (89-ig katonai modellek, 90-91 polgri 32, illetve ktszemlyes replgp) mr mind futott modell. Br a nv hamar megvolt, a tbbi mr nem ment ilyen egyszeren. Egy alig tbb mint egy tucat fbl ll brigd Gunnar Ljugenstrm replmrnk s Sixten Sason formatervez veznyletvel s sznalmas eszkzkkel lttak neki a munknak. 1946-ra kszen is volt Sixten terve, s hamarosan elkszltek az els famodellek. Fbl kszltek a modellek, ugyanis mg nem rendelkeztek a fm megmunklshoz alkalmas eszkzkkel. A kezdeti nehzsgek azonban nem rettentettk el a svdeket az autgyrtstl. Chicagbl megrendeltek egy prsgpet, mely 1947-ben meg is rkezett a gyr szkhelyre. Nyrramr ksz is volt az els, immr vezethet modell, melyet (a msodik elkszlt pldnnyal egytt) alapos tesztelsnek vetettek al. Ezek az autk sszesen 280.000 kilomtert futottak mindenfle tburkolaton.
A nagy bemutatkozsra jnius 10-n, egy sajttjkoztat keretben kerlt sor. 1949. december 12-n vgre megkezddhetett a gyrts. A Standard s Luxe kivitel vltozatok egysges mohazld fnyezst kaptak. A Saab 92-esek gyrtsnak kezdete a Saab 21-es vadszgp vgt jelentette, gyanis ugyanekkor hagyta el a gyrat az utols Saab 21-es. 1950. janur 16-n mr a vsrlk is megcsodlhattak s meg is vsrolhattak egyet a hrom, 25 lers 746 kbcentis Saab 92-es automobil kzl. Az els vben-napi ngy aut legyrtsa mellett-1246 jrm hagyta el a gyr kapuit. A vsrlk elgedettek lehettek, mivel a Saab 92 olcs lett s biztonsgos. A tervezk mg arra is odafigyeltek, hogy nehogy beverjk az autsok a fejket a nyitott csomagtr fedelbe, gy ez nem is kerlt r az autra. A csomagokhoz az utastrbl lehetett hozzfrni. A Saab 92 nem csak a vsrlk krben volt sikeres, ugyanis 1950-ben a svdorszgi ralin a Saab els kis kocsija az len vgzett(a ni kategriban is!).
|