Jvkp a mltbl: Saab EV-1
Anita/forrs: Ler magazin 2004. december 9-15./ 2005.03.12. 15:02
Az 1985-ben bemutatott EV-1 (Experimental Vehicle No.1) volt a Saab els tanulmnyautja a XX. szzad folyamn. A 900-as sorozat cscsvltozata a Turbo 16V szolglt alapul e futurisztikus tanulmny kifejlesztsekor.
A rajzasztaltl a jrkpes modell elksztsig mindssze hat hnap telt el. A nagykznsg az 1985-s Los Angeles Motorshow-n lthatta elszr a 2+2 lses sportkupt, amely mind felptsben, mind mszaki tartalmban szmos jdonsgot rejtett.
A vrsre fnyezett nyjtott karosszrit a teljes egszben bronzos szn, hvd vegbl megalkotott tet tette igazn rdekess. A nagy vegfellet melegt hatst elkerlend, a tetbe 66db napelem kerlt, amelyek a napsts intenzitstl fgg erssggel, folyamatosan hajtottk meg a nagyteljestmny ventilltort. A mrka filozfijnak megfelelen kiemelt szerepet kapott a kocsiszekrny biztonsgnak optimalizlsa: az EV-1 els s hts kialaktsa lehetv tette, hogy a kisebb tkzsek egyltaln ne okozzanak alakvltozst a karosszriban. Az ajtkban-mai gyakorlatnak megfelelen-energiaelnyel anyagokat alkalmaztak, a kompozit s az vegszl alkalmzsa folytn az ajtk tmege fele volt a hagyomnyos aclbl kszlteknek.
Az utastr is szmos rdekessget tartogatott: a minden irnyban elektromosan llthat els lsek szintn knny szerkezetek voltak s integrlt, elfeszts biztonsgi vekkel szereltk fel ket. A Saab mai "Black Panel" rendszernek eldjeknt, a mszerfal minden informcija kiiktathat volt, kivve a sebessgmrt, gy segtve a vezet maximlis koncentrlst. Az analg sebessgmrn ekkor csak az ppen aktulis sebessg krnyke kerlt kivilgtsra. Egybirnt a mszerfal kialaktsakor dnten a 900-as s az ekkor friss 9000-es modellek fbb komponenseit hasznltk fel.
A koncepci lnyege egy olyan modern sportkup kialaktsa volt, amely a kategria sztenderdjvel ellenttben valban knyelmes helyet knk ngy szemlynek s a csomagjaiknak. Ezt tkletesen sikerlt megvalstani, de nem volt elhanyagolhat szempont a dinamizmus sem. Az EV-1-ben a 900 Turbo 16V tovbbfejlesztett erforrsa kapott helyet, amely a legjobb sportautk szintjre emelte az aut menetteljestmnyeit. A ngyhengeres, mindssze ktliteres, 285 LE-s motor 5.9 s alatt gyorstotta fel 100 km/h sebessgre az EV-1-et, a vgsebessg pedig meghaladta a 250 km/h-t. Sajnos az EV-1-hez mg csak hasonl szriaautt sem jelentetett meg a ksbbiekben a Saab.
|