Trtnelem : Saab Trtnelem: 1947-tl a 2000-es vekig |
Saab Trtnelem: 1947-tl a 2000-es vekig
Anita/forrs: Kerkvilg/ 2005.03.14. 18:01
Az s-Saab egy kttem, elskerk-hajts, robosztus alvz s aerodinamikus profil aut volt, s a replgpiparban szerzett tapasztalatoknak ksznheten a lgellenllsi tnyezje alacsonyabb volt sok mai autnl. A tpus sorozatgyrtsa 1949-ben indult, s hat ven t tartott, egszen a hromhengeres, gumibels nlkli abroncsokon fut Saab 93 megjelensig.
1956 a Saab-kedvelkenk elssorban a gyr els sportaut-sorozatnak premierjrl nevezetes: a mindssze fl tonns tmeg, 160 km/h vgsebessg svd ciklonbl mindssze hat pldnyt gyrtottak. Csupn kt vig kellett vrni az els sorozatgyrts sportaut, a Saab 93 750 GT megjelensre, amely a biztonsg tern is ttr volt, mivel az els lseket gyri biztonsgi vekkel szereltk fel, akkor kizrlag mg opciknt.
1959-ben bemutatkozott a mrka els kombija, a Saab 95, amelyet 2, 5 s 7 lses autknt is lehetett hasznlni. az 1960-tl gyrtott Saab 96 arrl nevezetes, hogy hsz ven t gyrtsban maradt, s ezalatt kzel 550 ezret adtak el belle.
1962-ben debtlt a Saab Sport (ksbb, Erik Carlsson gyzelme utn Saab Monte Carlo 850) amelyben a vilgon elsknt szriafelszereltsg volt a biztosngi v. A sikerek nyomn ngy v mlva egy j sportaut, a Saab Sonett II. (Saab97) grdlt le a futszalagrl: ez ktlses jrm volt vegszlas manyag testtel, amelynek eleninte kttem motorjt hamarosan ngyhengeres benzinesre cserltk.
1967-ben egy igazi tmegautt dobott piacra a Saab a 99-es kpben. Ez az aut a folyamatos evolci nyomn szmos mszaki jdonsg szmra teremtett bemutatkozsi alkalmat: 1970-ben fnyszrmos, 71-ben rugalmsa lkhrt s lsfts, 72-ben oldaltkzs-vdelem jelent meg a kocsikban.
1970-re esett a Saab Sonett III: premierje: az Olaszorszgban tervezett karosszriban-elsknt a Saab trtnetben-a padllemezre szereltk a sebessgvltt. 73-ban kerlt piacra a Saab 99 Combi Coup ferde ht karosszrival, jdonsgknt dnthet hts lssel s sokoldal csomagtrrel. Egy v mlva bemutattk az els lsbe integrlt fejtmlt, amely igen hatkonyan vdte az utasokat az tkzsek uthatsaknt jelentkez nyaksrlsektl.
1976-ban a Saab 99 turbo hozott forradlami vltozst az autiparban a teljestmnysokast turbtechnolgia bevezetsvel( ez volt az els megbzhat turbfeltlts rendszer a "htkznapi" autk kztt).
1978-ban lpett sznre mindmig legsikeresebb, msfl vtizeden t gyrtott Saab 900, amelyben-a vilgon elszr-utastrleveg-szr zemelt az allergisok rmre.
1984-ben a gyr helyet foglalt a prmiumkategriban a 9000-es Turbval. A kvlrl a 900-assal megegyez mret jrm bellrl elkpeszten tgas teret, s mg tgasabb, szalon-szer trlmnyt knlt. 86-ban a Saab 900 Convertible dobogtatta meg a kabrirajongk szvt (ez az aut ma is kultikus darabnak szmt, a 90-es vek elejn gyrtott pldnyok 3 milli forint fltti ron cserltek gazdt). Ugyanebben az vben a 9000-esekben mr automata vfeszt volt, a 2 vvel ksbbi CD-vltozatba pedig szriaknt beplt a kiprgsgtl (kzben 1987-ben a vlaszthat extrk kzt-elsknt az elskerk-hajts autk meznyben-megjelent az ABS). 88-ban a vezetoldali lgzsk, 89-ben az jrahasznosthat manyag volt a nagy jdonsg-meg a General Motors megjelense a tulajdonosok kztt, 50% erejig.
1991-ben a Saab 9000 CS hasznlta az els CFC-mentes lgkondicionlt(az znrteg vdelmben). Kt v mlva egy klnleges krnyezetvdelmi trfet gyjttt be a gyr: az USA krnyezetvdelmi minisztriuma a Saab 9000 Aernak tlte a legtakarkosabb luxusaut djt.
1997-ben ismt egy biztonsgi jts irnytotta a Saab-ra a figyelmet: a 9-5-s modellben bemutatkozott a SAHR aktv fejtmla (egy vals baleseteken alapul tanulmny kimutatta, hogy a SAHR 75 szzalkkal cskkentette a rfutsos tkzsekbl add slyos nyaksrlsek szmt).
2001-ben felvzoltk a Saab 9x, azaz a ngydimenzis sportaut vzijt, amely gy futurisztikus, hogy kzben a gykerekhez is visszanyl: a krllel els szlvd a klasszikus 900-asnak is a becsletre vlna. A mrkatrtnet legjabb epizdja egy friss hr: a GM egy gyrba kvnja koncentrlni a kzs szerkezeti elemekbl ptkez Opel Vectra s a Saab 9-3 tpus gyrtst, s amyennyiben a versenyben a nmetorszgi Rsselheimbe gyz, a gyr hossz idre elbcszhat Svdorszgtl.
|