Mitsubishi Lancer Evo VIII
Anita/forrs:origo.hu/ 2005.03.15. 19:01
Vgre itt a Lancer Evo VIII!!
Lancer versenyautinak homologizcis alapjt kpez Lancer Evolution sorozat legjabb darabja mr a nyolcadik az elmlt 12 v sorn, viszont az els olyan EVO modell, amelyet Eurpra is homologizlt a gyr. Tavasztl a kontinens sszes mrkakereskedsben megvsrolhat a Lancer cscsmodellje, s a korbbiakkal ellenttben teljes kr garancia is vonatkozik r. Az eurpai vltozat nmileg klnbzik a japn piacra sznt modellektl, elssorban a szigor, Euro 4-es emisszis normk betartsa rdekben. A mdostott motorelektronikval, knnytett szerkezeti elemekkel s ketts kataliztorral felszerelt EVO VIII-as ezrt "csak" 265 lert teljest, ppen annyit, mint kzvetlen versenytrsa a Subaru Impreza WRX STi. Hzerben azrt tovbbra sem szenved hinyt a ktliteres turbmotor, hiszen 3500-as fordulatnl 355 Nm-es nyomatkmaximum feszl a ftengelynek. Az tdolgozott aerodinamiknak ksznheten a vgsebessg a 15 ler mnusz ellenre alig vltozott (251 km/h), a 100-as gyorsuls pedig tovbbra is letaglz: 5,4 msodperc. A beharangozott hatfokozat sebessgvlt azonban Eurpnak nem jr, mi be kell rjk az eddigi tfokozat szerkezettel.
Lgtornsz
A mr emltett karosszria vltoztatsok tovbb finomtottk a megjelenst, azonban a VII-es sorozat viszonylagos egyszersghez kpest jval rafinltabb vonalak jelentek meg rajta. Az orr-rsz sokkal hegyesebb, mr-mr cpaszeren ugrik elre, aminek az veltebb htnylsok is aljtszanak. A htnylsok mrete cskkent, kivve a tltleveg-ht kilp ablakt a motorhztetn (amely most mr alumniumbl kszl), amely viszont a WRC szablyok engedte legnagyobb mretre nveltek. A vltoztatsok mindegyike a hatkonyabb lgramls, a nagyobb leszort er s a tkletesebb hts elrst szolglja. Az j hts szrnyak kzl a nagyobbik sznszlas manyagbl kszl, ttervezsnek ksznheten pedig 70 %-kal nagyobb leszortert produkl ugyanakkora lgellenlls mellett.
Eregyensly
Az igazi nagy trkk az EVO VIII-as lland ngykerk-hajtsban (AWC) tallhat, amely mr eddig is klnlegesen kifinomultnak szmtott. A gyri mrnkk ismt tovbb lptek, s mdostottk az egyedi, elektrohidraulikus hts differencilm mechanikus rszt. Az j, bolygkerekes szerkezetnek ksznheten ntt az tvihet nyomatk mennyisge, ami mg pontosabb s erteljesebb beavatkozst tesz lehetv a hts tengely nyomatkelosztsban. A Super AYC-nek nevezett rendszer az eddig is ltez Aktv Forgs Kontrol (AYC) tovbbfejlesztett verzija, ami hzon bell vgzett tesztek szerint 10%-kal nvelte a kanyarodsi hatrrtkeket az elz genercihoz kpest. Tovbbra is megmaradt az elektronikus vezrls kzps differencilm, amely az EVO VII-esen mutatkozott be, de ezentl nem automatikusan vlaszt programot, hanem a mszerfalrl mi vlaszthatunk a hromfle bellts kzl, attl fggen, hogy aszfalton, murvn, vagy havon autzunk. Az 50-50 %-os ereloszls ugyan lland a hajtott tengelyek kzt, azonban a vlasztott belltstl fggen vltoztatja a differencil nyitsi/zrsi sebessgt s a Super AYC forgsi beavatkozst. Radsknt cskkentek a rugzatlan tmegek is, mivel az EVO VIII-on az sszes futmelem alumniumbl kszl, s az ENKEI j knnyfm kerktrcsi is tbb mint 3 kg slymegtakartst jelentenek.
Exkluzv
A beltr alig vltozott, a fekete alapon vrsben pompz mszerfal megszlalsig hasonlt az j Lancer Sport Kombihoz, csakgy, mint a hromklls Momo kormnykerk s a kezelszervek elhelyezse. Ami viszont az EVO sajtja, azok az eurpai mretre szabott Recaro lsek s a kt kiegszt kapcsol a beltrben: az egyik a mr emltett aktv differencil programvlasztja, a msik pedig a tltleveg-ht vzpermetezjnek indtsra szolgl. Azrt, hogy ne csak a technikt knyeztessk, a Lancer EVO VIII-hoz brlsek s lgkondicionl is rendelhet. A hazai piacon mjustl kaphat modell ra mg nem ismert, azonban egy ilyen egyedi modell vsrlrtegt eddig sem az r befolysolta.
|