Saab 9-5 Aero
Anita/forrs: totalcar.hu/ 2005.03.29. 00:07
Ktszztven lers, s akr ktszztvennel megy. E kt sarokszm taln mr ppen elg informci a Saab 9-5 Aero tpusrl.
Aki letben akr csak egyszer lt Saab-ban, a mrka brmelyik modelljt felismeri: a minden kntrfalazs, peremezs, krmozs s egyb csicsa nlkli mszereknl, a nagymret, logikusan elhelyezett nyomgomboknl, valamint a vezet fel teljesen sima kialakts fellet mszerfalnl nincs jobb mrkaarculati vdjegy. Szintn egyediek a Saab-fle apr joystick-szersggel irnythat lgrostlyok. A levegramls irnyt egyms alatt elcssz, lyuggatott lemezek szabjk meg. Elmegyarzva taln nem olyan rdekes ez a megolds, de rdemes kiprblni lben, nagyon megnyer. s ha mr az egyedisgrl van sz, a Saab kzpen, lent, a kzifk eltt tartja a gyjtskapcsoljt, a kulcs kivtelkor pedig kormnyzr helyett a vltkarjt rgzti htramenetben mechanikai vdelem gyannt.
A Saabok belseje klns, de amolyan zlses stlusban. Az j Aernl egybknt jts, hogy dsztsknt nem az egyre unalmasabb vl (m)fval, hanem vagyny alumniummal burkoltk a felleteket. A 9-5-nek hosszabb, laposabb, vadabb az eleje, s a maszkjt amerikaisra vettk hrom nagy, krmozott perem lyukkal s vastag, vzszintes, csillog cskemblmval. Az jtsok azonban alapveten a mszaki htteret rintettk, ugyanis a konstruktrk elsdlegesen a rgi futm ellen indtottak harcot.
Az eddigi megoldst teljesen lecserltk, s ersebb rugkkal, vastagabb kanyarstabiliztorral elltott els egysget ltettek a helyre. Megvltoztattk a kormnyzs tttelt s a szervorsegtst, kemnyebbre vettk a hts futm vezetkarjainak a szilentblokkjait, melyek egyttes eredmnye, hogy a 9-5-s kevsbe dl meg kanyarban, preczebb a kormnyzsa s jobb az t tartsa. Csodk persze nincsenek: minthogy az aut tovbbra is knyelmes, lgy rugzs utazgp maradt, a kisebb, vagy kifejezetten sportos kocsikhoz szokott auts puhnak zri majd. De tagadhatatlan, hogy sokkal kezesebb, mint a kicsit ringatz eld. A kzi vlts kivitel is elmenne automatnak- az ember gyorsan vgigkapcsolgatja a fokozatokat tsig-majd negyvenes temptol felfel vltsok nlkl, izombl autzik.
A knyelem fejedelmi, az lsek nagyon jk, szzharminctl ktszztz centiig mindenki gy rzi, hogy egyenesen r szabtk a felletet. Az ls ft is ha kell, motorok mozgatjk, a kormny minden irnyban llthat, automatikusan sttedik a bels tkr, a "night panel" gomb megnyomsra pedig minden kijelz elsttl, kivve a sebessgmrt, hogy jjel semmi ne vaktson. A csomagtart hatalmas, a hts kartmaszt lehajtva szsk nyithat fel, de a tmlk is billenthetk. A reteszels extra ers, hogy frontlis tkzskor a benn lket ne fenyegessk a poggysztrbl katapultl megtmtt kofferek.
A Saab-ba most elszr tettek menetstabilizlt is-a fkek kerekenknti automatikus mkdsvel a kanyarbl val kicsszst, illetve a kocsi megprdlst pesz hatrok kztt kikszbl rendszert. Ez alapveten egy ugyanolyan Bosch rendszer, mint amit a tbbi autgyr is hasznl, teht nincs benne igazi jdonsg, de a paramterezst a saabos tervezk hnapokon t csiszolgattk, mire olyan lett, hogy szerintk mr nem von le a vezets lmnybl.
A hifi j, s az autbl gpi zaj csak annyi jn, amennyi ahhoz kell, hogy elhiggyk hogy nem liftben utazunk. Kellemes a tempomat(sebessgtart automatika), meg az nszablyzs lgkondi, de ennyi pnzrt ezek mr ktelez ttelek. Kvlrl a kocsi kevesebbet mutat, mint ami tud: a sima, cifrzsoktl mentes, csak az egyedi vonalvezetssel karakteress tett karosszria az igazi finomsgokat rtkel, szletett riemberek zlst tkrzi.
|