Hrek : Saab 9-3 Cabriolet |
Saab 9-3 Cabriolet
Anita/forrs: Aut-Motor 2004.23./ 2005.03.29. 02:15
Vlheten nem sokan tudjk, ogy a Saab autgyr a svdorszgi Trollhttanben tallhat, azt pedig taln mg kevesebben, hogy a Saab 9-3-as kabrik a magyar-osztrk hatrtl alig 80 kilomterre, a Graz melletti Magna Steyr zemben nyerik el vgs formjukat.
Mintegy 1300 kilomter vlasztja el a svd anyacget az als-ausztriai Magna Steyr komplexumtl, amire pesz ember azt mondja, nincs az a tkletes logisztikai rendszer, amely ekkora tvolsgot kpes thidalni. Termszetesen van, noha a Saab s a Magna egyttmkdse nem gykerezik tl mlyen (2003 jniusban grdlt le az els 9-3 Cabriolet a grazi szerelszalagrl), a Saab felett is bbskod GM mr 1960-tl beszlltjaknt tartja szmon az osztrk szrmazs millirdos, Frank Stronach tulajdonban lev Magnt. A kapcsoldsi pont teht valsznleg itt keresend, azonban a specilis jrmvek ksztsre szakosodott vllalkozs ms szempontbl is killta a prbt. Idelis a fldrajzi elhelyezkedse, magasan kvalifiklt a rendelkezsre ll munkaer, amit mi sem bizonyt jobban, mint a vszontet rendkvli precizitst ignyl illesztse, amelynl mindssze 0,0001 szzalk a hibalehetsg.
A munkafolyamatok kt klnbz csarnokban zajlanak. A mintegy 10 800 ngyzetmteren fekv "Body Shopban" ll ssze a kocsiszekrny, jobbra robotok szorgoskodsa nyomn (72 szzalkban automatizlt a folyamat), majd a fnyezst kveten a "General Assembly" zemben kerl sor a vgszerelsre, ahol tbbek kztt a motor s a futm is a helyre kerl. A termels "just in time" rendszerben zajlik, s elvileg napi 75-120 kocsi grdlhet le a futszalagrl, amelyek-mieltt elhagynk a csarnokot-egytl egyig alapos frdt vesznek egy specilis kamrban, ahol a vszontet szigetelseit, tmtettsgt ellenrzik. A szigor minsgi kontroll megteszi a hatst: mg csak vletlenl sem fordulhat el, hogy a tulajdonos a tet bezsval knytelen szembeslni.
A 9-3-as kabri az EuroNCAP tkzsi tesztjn tcsillagos minstst kapott, vagyis vszonteteje ellenre ugyanolyan vdelmet biztost az utasoknak, mint az alapjul szolgl Sport Sedan. A megerstett A oszlopok s kereszttartk, a teljesen j, hts ls mgtti doboz, valamint az alacsonyabb B oszlopok s oldalkszbk rendkvl szilrd struktrt eredmnyeznek, mikzben a kirobban hts bukcsvek, a biztonsgi vfesztk, a megerstett szlvdkeret (akr 3.5 tonns terhelst is kpes elviselni) a DynaCage aktv vdelmi rendszerrel kombinlva, boruls esetn is hatkonyan vjk a bent lk psgt.
Tapasztalatoknak persze nincs hjn a svd mrka, miutn az els nyitott autja(Sonett 1) mr 1956-ban elkszlt. Igaz, ezt kveten egszen 83-ig pihentettk a kabris pojektet, amikor a Frankfurti Autszalonon bemutattk a Saab 900 Cabriolet prototpust. Az els genercibl (93-ig, a gyrts befejezsig) sszesen 48 888 pldny kszlt, melyek tbbsge az USA-ban tallt gazdra. 94-ben debtlt a msodik generci, amelyet ngy vvel ksbb mr a 9-3 Cabriolet kvetett, jdonsgknt hidraulikus tetmozgatssal s vegbl kszlt hts szlvdvel. Az eddig eladott pldnyok mindegyikt Graz-bl szlltotk a vilg minden tjra.
|