Saab Történelem
Anita/forrás: Lóerő magazin, 2004. okt. 7-20./ 2005.03.12. 14:00
Készülve a háborúra, Svédországban 1937. május 20-án létrehozták az SMB elnevezésű repülőgépgyárat. A titokzatos elnevezés azonban nem bizonyult jó döntésnek, így gyorsan átkeresztelték a gyárat Svenska Aeroplan Aktienbolag-nak, azaz Svéd Repülőgép Részvénytársaságnak, melyből megszületett a Saab márkanév. Természetesen ekkor még szó sem volt autókról.
A torllhattani székhelyű gyár első komoly repülőgéptípusa a SAAB J21 volt. Ennél a típusnál a propellert hátulra helyezték, ami jó kilátást eredményezett, viszont nagy merészség volt kiugrani belőle. A biztonságra már akkor is nagy gondot fordító Saab így-elsőként!-beépítette a repülőgépbe a katapultülést. A háború befejezését követően úgy döntöttek, hogy felhagynak a repülőgépgyártással, és elkezdtek gondolkozni, hogy mit gyártsanak ezután.
Több ötlet (csónak, fürdőkád) is felmerült, ám végül autógyártásba fogtak. A készülődő prototípus a 92 elnevezést kapta, azon egyszerű oknál fogva, hogy az ennél kisebb számok alatt (89-ig katonai modellek, 90-91 polgári 32, illetve kétszemélyes repülőgép) már mind futott modell. Bár a név hamar megvolt, a többi már nem ment ilyen egyszerűen. Egy alig több mint egy tucat főből álló brigád Gunnar Ljugenstörm repülőmérnök és Sixten Sason formatervező vezényletével és szánalmas eszközökkel láttak neki a munkának. 1946-ra készen is volt Sixten terve, s hamarosan elkészültek az első famodellek. Fából készültek a modellek, ugyanis még nem rendelkeztek a fém megmunkálásához alkalmas eszközökkel. A kezdeti nehézségek azonban nem rettentették el a svédeket az autógyártástól. Chicagóból megrendeltek egy présgépet, mely 1947-ben meg is érkezett a gyár székhelyére. Nyárramár kész is volt az első, immár vezethető modell, melyet (a második elkészült példánnyal együtt) alapos tesztelésnek vetettek alá. Ezek az autók összesen 280.000 kilométert futottak mindenféle útburkolaton.
A nagy bemutatkozásra június 10-én, egy sajtótájékoztató keretében került sor. 1949. december 12-én végre megkezdődhetett a gyártás. A Standard és Luxe kivitelű változatok egységes mohazöld fényezést kaptak. A Saab 92-esek gyártásának kezdete a Saab 21-es vadászgép végét jelentette, gyanis ugyanekkor hagyta el a gyárat az utolsó Saab 21-es. 1950. január 16-án már a vásárlók is megcsodálhattak és meg is vásárolhattak egyet a három, 25 lóerős 746 köbcentis Saab 92-es automobil közül. Az első évben-napi négy autó legyártása mellett-1246 jármű hagyta el a gyár kapuit. A vásárlók elégedettek lehettek, mivel a Saab 92 olcsó lett és biztonságos. A tervezők még arra is odafigyeltek, hogy nehogy beverjék az autósok a fejüket a nyitott csomagtér fedelébe, így ez nem is került rá az autóra. A csomagokhoz az utastérből lehetett hozzáférni. A Saab 92 nem csak a vásárlók körében volt sikeres, ugyanis 1950-ben a svédországi ralin a Saab első kis kocsija az élen végzett(a női kategóriában is!).
|