Jövőkép a múltból: Saab EV-1
Anita/forrás: Lóerő magazin 2004. december 9-15./ 2005.03.12. 15:02
Az 1985-ben bemutatott EV-1 (Experimental Vehicle No.1) volt a Saab első tanulmányautója a XX. század folyamán. A 900-as sorozat csúcsváltozata a Turbo 16V szolgált alapul e futurisztikus tanulmány kifejlesztésekor.
A rajzasztaltól a járóképes modell elkészítéséig mindössze hat hónap telt el. A nagyközönség az 1985-ös Los Angeles Motorshow-n láthatta előszőr a 2+2 üléses sportkupét, amely mind felépítésében, mind műszaki tartalmában számos újdonságot rejtett.
A vörösre fényezett nyújtott karosszériát a teljes egészében bronzos színű, hővédő üvegből megalkotott tető tette igazán érdekessé. A nagy üvegfelület melegítő hatását elkerülendő, a tetőbe 66db napelem került, amelyek a napsütés intenzitásától függő erősséggel, folyamatosan hajtották meg a nagyteljesítményű ventillátort. A márka filozófiájának megfelelően kiemelt szerepet kapott a kocsiszekrény biztonságának optimalizálása: az EV-1 első és hátsó kialakítása lehetővé tette, hogy a kisebb ütközések egyáltalán ne okozzanak alakváltozást a karosszériában. Az ajtókban-mai gyakorlatnak megfelelően-energiaelnyelő anyagokat alkalmaztak, a kompozit és az üvegszál alkalmázása folytán az ajtók tömege fele volt a hagyományos acélból készülteknek.
Az utastér is számos érdekességet tartogatott: a minden irányban elektromosan állítható első ülések szintén könnyű szerkezetűek voltak és integrált, előfeszítős biztonsági övekkel szerelték fel őket. A Saab mai "Black Panel" rendszerének elődjeként, a műszerfal minden információja kiiktatható volt, kivéve a sebességmérőt, így segítve a vezető maximális koncentrálását. Az analóg sebességmérőn ekkor csak az éppen aktuális sebesség környéke került kivilágításra. Egyébiránt a műszerfal kialakításakor döntően a 900-as és az ekkor friss 9000-es modellek főbb komponenseit használták fel.
A koncepció lényege egy olyan modern sportkupé kialakítása volt, amely a kategória sztenderdjével ellentétben valóban kényelmes helyet kínák négy személynek és a csomagjaiknak. Ezt tökéletesen sikerült megvalósítani, de nem volt elhanyagolható szempont a dinamizmus sem. Az EV-1-ben a 900 Turbo 16V továbbfejlesztett erőforrása kapott helyet, amely a legjobb sportautók szintjére emelte az autó menetteljesítményeit. A négyhengeres, mindössze kétliteres, 285 LE-s motor 5.9 s alatt gyorsította fel 100 km/h sebességre az EV-1-et, a végsebesség pedig meghaladta a 250 km/h-t. Sajnos az EV-1-hez még csak hasonló szériaautót sem jelentetett meg a későbbiekben a Saab.
|